Cele 8 ore zilnice petrecute pe scaun il fac pe copilul tau sa se foiasca

Un copil de 8 ani petrece asezat, in medie, 8 din cele 12 ore active din zi. Nevoia lui neindeplinita de exercitiu fizic razbate, doar partial reprimata, in fataiala continua in banca ori pe scaunul biroului. Foiala de nestapanit atrage penalizari din partea profesorului, alarmarea parintilor si greutatea sentimentului de inadecvare care cade pe umerii unui copil ce n-a apucat sa se zbenguie atat cat ii cere sistemul nervos in formare.

Cum se trateaza foiala?

Copilul care se foieste in banca nu trebuie dus la psiholog, ci la joaca. Pentru a-si dezvolta cu adevarat sistemul senzorial si a-si imbunatati in timp atentia, copilul are nevoie sa experimenteze in fiecare zi impulsuri vestibulare rapide. Cu alte cuvinte, are nevoie sa se dea peste cap, sa se invarta in cercuri si sa se rostogoleasca. El simte nevoia de a se misca in fel si chip pentru a-si stimula si antrena intregul complex vestibular localizat in urechea interna.

Daca are norocul sa experimenteze miscarea cu frecventa si pe perioadele de care sistemul sau nervos are nevoie pentru a invata, va avea ocazia sa parcurga etapele necesare dezvoltarii echilibrului. Pe langa ca nu va mai fi impiedicatul care cade din picioare pe loc drept, exercitiul echilibrului il ajuta si la imbunatatirea atentiei si a capacitatii de concentrare in clasa.

10 jocuri care imbunatatesc echilibrul copilului tau

Cea mai ieftina, accesibila si induratoare cu oboseala parintilor este iesirea in parc. Incalzit de la mersul pe jos pana la terenul de joaca, eliberat in spatiul sigur al parcului intre alti copii si scutit de eternul „nu alerga ca transpiri!”, copilul tau are parte de cel mai eficient antrenament. Unul care-i hraneste nevoia de miscare in acelasi timp cu cizelarea abilitatilor de interactiune sociala.

Daca parcul e prea departe, copilul s-a imbolnavit de ceva contagios ori e o dupa-amiaza ploioasa, iata cum poti sa-ti ajuti copilul sa-si exerseze echilibrul:

  1. Stati intr-un picior – e primul pas spre dobandirea echilibrului. Pentru a fi mai incitant, transforma exercitiul intr-o provocare pentru intreaga familie si amuzati-va impreuna.
  2. Tineti un picior pe scaunel – cu un picior pe sol si unul pe un mic scaunel, talpile plasate una in fata altuia, pe aceeasi linie imaginara. Daca exercitiul e prea usor, scaunelul poate fi inlocuit cu o minge
  3. Mentineti-va echilibrul pe mingea bosu – adica pe o semisfera de plastic usor flexibil. Dupa ce copilul tau invata bine de tot sa stea in picioare pe ea, poti trece la nivelul urmator intorcand mingea cu partea rotunjita in jos.
  4. Mergeti pe barna imaginara – traseaza pe jos doua linii paralele din banda autoadeziva, la o distanta de aproximativ 15 cm si exersati mersul pe barna imaginara. Cum ‚barna’ e una cu pamantul, copilul nu va fi distras de frica de a cadea si se poate concentra pe exersarea echilibrului. Pe masura ce devine tot mai bun la mentinerea echilibrului, poti trasa barna tot mai ingusta sau puteti trece la mersul pe o barna reala, asezata la mica inaltime.
  5. Jucati jocuri de masa de pe mingea fitness – puteti alege orice vreti voi, de la jocuri cu zaruri la construit de machete. Cata vreme activitatea de motricitate fina se desfasoara cu copilul asezat pe mingea de fitness, mobilitatea ei ii antreneaza permanent coordonarea posturala.
  6. Stati intr-un picior pe trambulina pretinde ca sunteti pui de cocori la joaca si intreceti-va la mentinerea pozitiei. Daca provocarea devine prea mica, mareste miza si propune-i sa ramana intr-un singur picior in timp ce te plimbi sau chiar sari pe trambulina.
  7. Sariti sotron – foloseste dalele de gresie din bucatarie pentru a stabili rapid care sunt casutele sotronului si stabiliti traseul de parcurs, alternand sariturile intr-un picior cu cele pe doua picioare si cu intoarcerile la 360 de grade.
  8. Sariti elasticul – puteti prinde bucla de elastic de picioarele a doua scaune, astfel incat sa va concentrati doar pe combinatia de pasi si sarituri necesare pentru trecerea de la un nivel de inaltime si dificultate la altul.
  9. Adunati fasii de hartii cu degetele picioarelor – cu talpile goale, adunati bucatele de hartii intre degetele de la picioare si ridicati-le pana la nivelul mainilor. Pe langa exersarea echilibrului intr-un picior, exercitiul este benefic pentru formarea si definirea boltei plantare.
  10. Jucati unul din jocurile de mai sus cu ochii inchisi – mentinerea echilibrului este semnificativ mai dificila atunci cand suntem cu ochii inchisi, deci aceasta simpla modificare a regulii jocului poate reanima exercitii pentru care copilul si-a pierdut interesul.

Chiar daca s-a nascut in era digitala, copilul tau are aceeasi pofta de joaca dinamica pe care ai avut-o si tu, pe vremea cand cea mai incarcata zi de scoala avea 4 ore si cand vacanta de vara era petrecuta la bunicii de la tara. Creeaza-i cat mai multe ocazii de a-si astampara nevoia de miscare si intelege ca fataiala nu e semn de hiperactivitate patologica, ci doar modalitatea naturala prin care copilul tau isi reactiveaza creierul pentru a se concentra. O discutie constructiva cu invatatoarea si un scaun de birou bun rezolva si ultimele inconveniente ale foielii sanatoase!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *